onsdag, juni 10, 2009

Helt vanlig dag

Ok, i dag reiser jeg hjem. Og jeg tror at hjernen min begynner å plukke ut til som jeg slettes ikke liker ved Paris. Sånn at det skal bli lettere for meg å si adjø.

I går var jeg i banken. Mitt mål; å si opp den franske bankkontoen. Skulle være lett, skulle man tro? Siden bank-sjargong er noe som strekker seg langt utenfor mitt fransknivå, tenkte jeg det var lurest å ta det hele på engelsk. Men siden jeg vet hvordan franskmenn er, hadde jeg et par hendige gloser i bakhode.

Bank nummer én; (rett på fransk)
Meg; "Hei. Skulle gjerne ha sagt opp bankkontoen min jeg fordi jeg reiser tilbake til Norge i morgen".
Mannen; "Sorry, her er det ingen som kan ta seg av det idag. Du må gå til neste bank"

Gå langt.

Bank nummer to; Etter 5 minutter i kø.
En mann; "Hei, hva vil du?"
Meg; "Si opp bankkontoen min".
En mann; "Ok, da står du i riktig kø. Bra".

15 minutter i kø, min tur.

Meg; "Hei, snakker du engelsk?"
Mannen; "Nå er du i Frankrike. Her snakker man fransk. Vil du snakke engelsk, får du flytte til England".
Meg; (på fransk). "Ok, jeg vil si opp bankkontoen min".
Mannen; "Da må du stille deg i den andre køen for å snakke med dama på kontoret borti der".

Ny kø. 15 minutter senere.

Meg; "Hei, snakker du engelsk?"
Dama; "Nei, ikke i det hele tatt. Og jeg har en avtale, så jeg kan egentlig ikke snakke med deg. Hva vil du?"
Meg; "Ok, jeg vil si opp kontoen min."
Dame; "Det får man ikke gjort her. Da må du sende et brev til finnanssenteret i Paris. Hade."

Adjø, Paris. Nå forlater jeg både dine gode og dine dårlige sider.
På gjennsyn!

6 kommentarer:

Mie - Mies Tidsmaskin sa...

åh, banksystemet i fremmede land! er det noe som gjør det vanskelig å være utlending, så er det faen meg banken. ikke vil de snakke engelsk der, ikke vil de være normale og fortelle en stakkar hvor man skal stå i kø før man har stått i feil kø i hundre år, og ikke går det an å få gjort ting med kontoen som er så simple at man hjemme i norge fikser det sjæl på nettbanken. GAH! neste gang jeg flytter utenlands blir det pokkern meg sparegris og sedler under madrassen, i tell you!

phew. godt å få ut litt frustrasjon, takk for hjelpen. og god tur hjem, min venn! :)

Anonym sa...

helvete - jeg blir forbanna bare av å lese dette
aaarghhhh

o

Anonym sa...

Sacre la France!

i

Maysan sa...

God tur hjem til gode Noreg, hvor banksystemet er såre enkelt;)

Anonym sa...

fy faen, skakke værra enkelt!

sussss sa...

omg! story of hele forrige uke. Sende brev nå liksom? Hva skjedde med et tastetrykk? Klikk.