tirsdag, september 20, 2011

Joachims vannkur

Høsten er høytid for forkjølelese, og idag kjente jeg også såvidt at den kan ha kommet hit til Waldermar Thranesgate. Hemmeligheten bak å bli kvitt forkjølelsen, er å angripe den så snart den viser sine første tegn. Du veit, den lille kriblinga i halsen og slappheten som siger frem.
Her er mitt beste tips for å riste av jeg jævelskapen. Jeg har kalt den vannkuren.

Dette gjør du:

Hygge og kos
Legg deg på sofaen, under en god dyne, og sett på teven. Å holde seg varm er viktig ettersom kroppen da får brukt alle krefter på å bli frisk. Ta gjerne på et par ullsokker.

Piller
Kast innpå 8 x daglig dose av c-vitaminer og 1-2 paracet. Vitamin C er vissnok bare forebyggende, men jeg har trua på et skikkelig vitaminsjokk for å smelle igang kuren. Paracet får kroppens innvendige til å slappe av.

Hvitløk
Kutt opp én hel hvitløk i ganske små biter. Ja, ikke ett fedd, men en hel hvitløk. (Gjerne enda mer også, om du orker)

Vann
Fyll opp husets største karafel med vann, og dytt oppi masse sitronsaft, sitronskiver og ingefær. Kast innpå med hvitløk, og skyll de ned med vann. Hvitløken skal ikke tygges, bare svelges. Regelen er at du ikke har lov til å sette fra deg glasset på bordet før det er tomt. Beregn ca 1 liter vann per 3-4 fedd. Altså ca. 3 liter på en hel hvitløk. Spis opp hele hvitløken fordelt på 2-3 omganger igjen fordelt på 2-3 timer.

Salt
Mye vann, og kroppen trenger litt salt. Spis en pose cashew-nøtter.

Juice
Litt ekstra lukseriøs appelsinjuice er sunt og godt for en syk kropp. Drikk ihvertfall én liter, innimellom all hvitløken og vannet.

Te
Drikk et par kopper te innimellom. Gjerne koffein-fri og helst med både honning og sitron og/eller ingefær.

Halspastiller
Ha Repsils eller lignende å suge på dersom du har vond hals.

Middag
Spis noe godt, varmt og sterkt. Godt krydret mat gjør så du begynner å svette. Det er bra.

Sov
La kroppen få hvile, sov godt og lenge, og gjør akurat det samme igjen på kvelden eller neste dag. Ta et par paracet før du går for å legge deg om kvelden.



Lykke til og god bedring...

3 kommentarer:

Kjersti Dahle sa...

bra kur. det er omtrent den jeg bruker, om jeg orker å bevege meg overhodet. denne burde spres, så blir det færre langvarige forkjølelser i oslo.

Floka sa...

Husk å blande ut 20 dråper solhatt i juicen. Ellers er det en superkur!

Oda sa...

Høres ut som en knall kur. Jeg pleier å riste brød, ha på honning og rå oppskjært hvitløk med en gang jeg kjenner at jeg brygger på noe. Vet ikke om det er placebo eller ikke, men det funker hver gang :-)