onsdag, april 01, 2009

Ship O`boy!



I kveld er Kapteinen hjemme alene.

4 kommentarer:

Ane sa...

Du som bor i Paris og driver med foto og sånt (hehe, herregud som jeg babler om hvor heldig du er da). Jeg har noen spørsmål...

1. er det vanskelig å lære fransk (hvis du kan det?) vurderer å bare begynne å studere litt på egenhånd, språket er jo så fint..

2. vanskelig å skaffe noen fotojobber/jobbe som frilanser der?

3. hvis du ikke har jobb (?) hvordan har du i det hele tatt mulighet til å bo i.. paris? hehe x) men for alt jeg vet kan du jo være millionær..

Joachim sa...

Hallo Ane!

1. Ja, jeg synes det er litt vanskelig å lære fransk. Spesielt hvis du ikke går på skole eller kjenner mange franske som du snakker med. Franskmenn er litt vriene å bli kjent med, så da ender man fort opp med alle mulige andre folk. Veldig hyggelig, men man lærer lite av det. Etter 7 måneder klarer jeg å ha snakke noe, men har ofte vanskeligheter med å skjønne hva de sier.

2. Ja, desverre er det veldig vanskelig. Overalt hvor du går, er det som regel et krav at man snakker fransk. Ihvertfall de jeg har snakket med. Også skylder mange på finanskrisa, og at de dermed ikke kan ansette noen nye. (Ihvertfall ikke fulltid.) Jeg har prøvd både her og ned, men fortsatt ikke fått noe napp. Hvis du har kontaker i fra Norge (noen som kjenner noe som kjenner noen som jobber her) så prøv det først.

3. Hah, jeg er langt ifra millionær. Jeg tjener bittelitt på å passe barn, har litt oppsparte sommerjobbpenger, og får stipend/lån fra Lånekassen fordi jeg tar fransk årsstudium (fjernstudier med undervisning på internett) gjennom Høgskolen i Østfold. Fjernstudieopplegget lærer man nesten ikke noe fransk av, men det gir det ihvertfall litt penger å leve for.

Voila!

Action sa...

Du ser ut som en svensk moteblogger! lol!

Joachim sa...

Hahah! Lett