mandag, november 26, 2012

Swakompund

Swakopmund. Den namibiske kystbyen som ser ut som en litt sliten by i Tyskland. Under kolonitiden hørte ihvertfall deler av Namibia til Tyskland, og det har satt sitt preg på landet, og spesielt Swakopmund. I tillegg hadde pensjonerte nazister en tendens til å flytte til Swakompund da krigen var ferdig, og det ikke var like stas å være nazist.

I dag er byen en litt sliten ferieby, okkupert av enkelte namibiere, men hovedsaklig eldre tyskere som ønsker å tilbringe resten av sitt liv i sol, varme og bølgeskvulp. Litt som pensjonistene i Norge som emigrerer til Grand Canaria.

Veiene i sentrum var breie som parkeringsplasser, vinden var sterk, maten var utsøkt, tempraturen behagelig som norsk sommer på sitt beste, og solnedgangene var magiske.
Jeg spiste snegler, blåskjell og antilope, og så to strutser, masse pelikanter, en god håndfull apekatter og fire vortesvin. I tillegg så jeg en skillpadde og en ilder i en hage da jeg kom tilbake til hovedstaden i går.

Jeg vandret på stranda, sola meg i hagen, klappa noen hunder, kjørte firhjuling i ørkenen og frøs litt på de senere kveldene som ikke ble så veldig sene fordi vi alltid var slitne etter en lang dag. Og Gunnbjørg hoppet i fallskjerm. Sykt modig!







4 kommentarer:

Sunniva sa...

Min praksis var slettes ikke sånn. Høres veldig stas ut, også så gøy med rare dyr!

Cathrine sa...

Sikker på at ilderen ikke var en mongoose

Cathrine sa...

?

Joachim sa...

Ganske sikker