mandag, juni 30, 2008

Back to basic

Ferien er over, og jeg har atter en gang returnert til fedrelandet. Og for andre år på rad returnert til min etter hvert så faste skrivepult i redaksjonen i Hamar Arbeiderblad.
Foreløpig ingenting å ta seg til på jobben. Første dag på jobb, og siden kl 09.00 har jeg mer eller mindre surfet gjennom nettet etter underholdning og mulige ting å gjøre saker om. Mest det førstnevnte.

Det har gått opp for meg at jeg ikke lengre er ute på ferie, og at jeg ikke lenger skal spise restaurant-mat hver eneste dag.
Dette er slik jeg ser London, Paris og Amsterdam:

London. 4 netter.
Ankom først London. Folk var mye triveligere enn først antatt. Når vi sto på gata med kart, kom de flere enn en gang bort for å høre om vi trengte hjelp. Bodde på et hostell litt utenfor byen, som aller mest minnet om en ungdomsklubb. Vi bodde på rom med 6 andre mennesker, var på TATE, utstillinger, handletur og alt den slags.
Allikevel manglet Londonerne litt livsglede. Folk virket ikke spesielt fornøyde eller glade, kanskje blant annet fordi det er så innmari mye kjip mat der. Meget mulig.

Paris. 6 netter.
Det trengs ikke å forklares hvor godt jeg liker Paris. Eller, hvor høyt jeg faktisk elsker Paris. Vi tok toget dit, under vannet. Vi sovnet begge to, og merket ikke engang at vi kjørte gjennom en tunnel. Bodde like ved Eifel Tårnet, var oppi det første dagen, gikk på museer, handlet, spiste god mat og mye Pain au Chocolate. Drakk vin blandet med cider samt kjeks under tårnet om natten, etter et forsøk på å få fått på ordentlig vin. Tårnet blinket fælt, veldig pent å se på.
Elise snublet på vei ned tårnet, og fikk noen dager senere noe rart i øyet sitt. Noe som endte med 6 timer venting på akuttmottaket på et øye-sykehus.
Så da har vi gjort det også.


Amsterdam. 4. netter
Tog til Amsterdam tok 4 timer, bytter i Brussel. Damen på togbanestasjonen der sa at vi akkurat hadde mistet toget vårt videre. Men hun løy visst bare.
Vi rakk toget.
Kom til Amsterdam, bodde på Hotel The Veteran. Bratt trapp, smalt rom, bilde av to hester på sengeteppet. Men ellers helt supert. Vi bodde midt i sentrum, i en party-gate. Over en Coffee-shop og ved siden av 2 strippeklubber.
Amsterdam var veldig fint om dagen, masse bruer og greier. Og selvsagt hyggelige nederlendere som snakket på et språk så rart at vi egentlig bare trodde de tullet. Om kvelden ble det derimot litt verre. Da fyltes nemlig gatene av fulle engelskmenn i fotballtrøyer og et tog med damer i 40-åra med rosa singlet og blinkende, rosa cowboy-hatt. Det var som om vi hadde lagt ferien vår til Ibiza i 1998.
Om dagen var vi på markeder, på Rijksmuseum og vandret gatelangs. Nederlenderne er fine mennesker. Du ser de ofte suse forbi på en sykkel mens de nynner stille på en liten sang.


Alt i alt, tror jeg at London er best for handling, Paris er best om man bare vil kose seg og se på alle de fine menneskene, og Amsterdam er hvis man har lyst til å feste med briter eller røyke seg pottefjern.
Uansett så har det vært en særdeles fin ferie. En ferie jeg kommer til å huske lenge. Bilder kommer helt sikkert senere.

Ingen kommentarer: