torsdag, september 11, 2008

Motion Picture

I går tror jeg at jeg så verden eldste dame. Akkurat idet jeg låste meg ut av leiligheten, ble en skråpelig dame hjulpet opp trappa av noe som tilsynelatende var en hjelpepleier. Den gamle var Madame Lajarte, hun som eier leiligheten vår. Hun snakket fransk til meg, og i likhet med den gamle mannen på Family Guy, plystret hun litt hver gang hun uttalte en "s". Jeg så ut som et spørsmålstegn, og til slutt spurte hun om jeg ikke snakket fransk. Jeg sa nei, desverre. Så sa hun "ohhhh, dooo you speak english?". Jeg sa ja.
Det siste jeg hørte, før hun forsvant opp trappa, var noe med "I am one hundred and... years old"

Det var bare en brøkdel av det som har skjedd. Her er litt mer:


Jeg har funnet et lite og billig fruktmarked der vi bor. Der kan man kjenne, lukte og høre på alt frukt og grønt. Også kan man ta akkurat så mye som man vil. F.eks en neve ditt og en neve datt. Det blir bra middag av slikt.

Omtrent annenhver kveld står det en eller to politibiler utenfor leiligheten våres. De står der som regel til morraskvisten. Og av og til står de der på dagtid også. Vi skjønner ikke hvorfor, og tørr ikke spørre. Jeg ser på det som trygt og fint, mens Heidi er mer bekymret. Mest fordi de har pistol. En gang sto jeg i vinduet og så på en politimann som hadde med seg pute, og hadde trykt setet helt tilbake. Han lå å sov. Så kom en en anna politibil kjørende. Med noe som tilsynelatende var en politisjef. Den sovende politimannen gjemte puta i baksete så fort han kunne. Men politisjefen så at han hadde sete helt tilbake, la sammen to og to, og fant puta. Han fikk kjeft fordi han sov på jobb.
Jeg syntes litt synd på han.

Ikke bare politimenn sover. Også Heidi.

Er det en ting i Paris man aldri blir lei av å se på, er det Eiffeltårnet.

Idag, for å markere 11. september, dro vi på svipp-tur til New York.

Heidi-Svettlana. Idag var det sikkert 30 varmegrader. Ihvertfall tilbakestående varmt.

I går kveld var det også steike varmt. Så vi lå under tårnet på kveldstid. Det var fint. Jeg så to store rotter og et dyr som mest sannsynligvis var et ekorn. Tårnet er veldig blått og hypa opp om dagen.

Ingen kommentarer: