mandag, oktober 20, 2008

Parce que je le vaux bien

Ja, det er slagordet til L`oreal. Men har nok pent liten med dagens blogginnlegg å gjøre.
For nå skal det handle om en av frankrikes største utfordringer, nemlig den fryktede "bisous`n". Altså, en et kyss på hvert kinn.
Her handler det om å ha tunga rett i munnen, ja, for all del ikke utenfor munnen, og følge med.
For bor man i Paris, er dette viktig. Her er det snakk om liv eller død.
Her er grunnreglene for en bisous, en liten guide i hva man skal gjøre og ikke, slik jeg tror jeg etter over to måneder har forstått det:

1. En bisous er først et kyss på høyre kinn (kysserens venstre) og deretter venstre. I Frankrike kysses det vanligvis bare de to gangene. Men jeg har sett en dame som kyssa så mye som 8 ganger. De eldre er ofte mer gira på å overdrive.

2. Det skal ikke være noe tunge eller fuktighet med i bildet. Tørr, stram munn med en liten "kysselyd" idet man treffer hverandre.

3. Munnen skal henge mest i luften, men kan også gjerne treffe kinnene såvidt. Noen tar det ille opp hvis man ikke treffer de på kinnet. Men det er aldri godt å vite hvem.

4. Når en jente blir introdusert (f.eks av en venn/bekjent) for en nye jente eller gutt, skal man kysse hverandre.

5. Når en gutt blir introdusert skal man kysse hvis den man blir introdusert for er en jente. Men ikke en gutt. Da håndhilse de.

6. En gutt kan kysse en annen gutt hvis de tidligere har møtt/er venner. Men noen gutter synes dette er helt feil, og nekter å kysse sine kompiser. Så pass på! Det er mest gode kompiser som kysser, men her finnes det ingen regler.

7. Men det er ikke sånn at når man først har blitt introdusert, at man slutter å kysse når man møtes. Neida, hver gang man møtes, samme rutine.

8. Også når man sier farvel til hverandre, skal man kysse. Også hvis man tidligere på kvelden, av en eller anna rar grunn, ikke har fått kysset.

9. Av og til føler ikke-franske (les engelske, italienske, tyske etc.) at man ikke behøver å kysse andre ikke-franske. Så se opp! Møter du noen du vet at ikke er franske, se opp for et håndtrykk!

10. Glemmer du å gi bisous med noen, eller føler at det blir for pinlig, tar de det som regel personlig. Da er det viktig å enten beklage seg å skylde på at man er norsk, eller sørge for å kysse skikkelig til når man sier hade.

11. To gutter kan allerede kysse når de sier hade, selv om de akkurat har møttes samme kveld, og da selvsagt håndhilst. Det er ingen gutter som kysser ved første møte.

12. Under bisous`et kan man f.eks legge hendene på ryggen, eller ta den vanlige en-hånd-på-skulderen. (Veldig pop.)

13. Når man møtes for første gang, og skal kysse, er det vanlig at man først gir ett kyss, deretter sier den ene navnet sitt mens man beveger seg over mot andre kinnet. Så raskt ett kyss til før den andre sier hva han/hun heter. Den som "ankommer" festen, og blir introdusert, har en tendens til å si navnet sitt sist.

14. Enten før eller etter man har kysset det nye bekjentskapet (hvis det er første gang man blir introdusert), må man huske å kysse vennen/bekjentskapet som introduserte dere.

15. Hvis man kommer inn i et stort rom med masse folk som man ikke kjenner, er det vanlig å ta kyssinga litt etterhvert. Man tar ikke runden rundt med mindre det er lite nok folk til det OG man kjenner omtrent alle.

16. Hvis man ikke blir introdusert, men bare kommer i snakk med noen på f.eks en fest eller en pub, er det ikke vanlig å kysse. Man kan derimot kysse når man sier farvel. Men bare hvis man har hatt en god tone, og snakket en stund/eventuelt blitt enige om å treffes igjen.

17. Man må også kysse hvis en venn introduserer deg for en gjeng venner som består av under ca. 5 stk. Er det flere, kan man heller si hei hei, og vinke.

18. Man kan ikke kysse noen midt i en samtale. Enten først eller sist.

19. På slutten eller midt i kysset, et sted mellom navnene, er det vanlig å spørre hvordan den andre personen har det. Et kort "ca va?" er som regel mer enn nok. (Ca va-reglene tror jeg jeg må ta i et anna blogginnlegg)

20. Hvis noen gjerne vil ha en bisous, for eksempel når man sier farvel, er det vanlig å høre dem si "bis bis"

21. Hvis du blir introdusert for noen som for eksempel står bak en disk eller har et anna hinder i veien, hender det at man dropper kysset.

22. Altså, glemmer du alt; ikke få panikk. Husk; det er bedre å kysse enn å ikke gjøre det. Så lenge du ikke er en gutt som prøver å kysse en anna gutt ved første møte. Jeg synes gutt-gutt-bisous er helt fint, men ved første møte er det skandale.

-For alle som kommer på besøk til meg, og kanskje møter noen venner: Lykke til!


9 kommentarer:

Maysan sa...

Det var det heftigste jeg har vært borti... Tror jeg blir hjemme i norge jeg...

herregud sa...

Herlig innføring, Joachim! Jeg må (dog) si meg litt uenig i punkt 15 da jeg ved flere anledninger har opplevd at kyssereglen aldri skal neglisjeres. Jeg har kysset rundt i ring selv om det har vært både 10 og 15 ukjente personer der, og jeg spør meg hva i helvete de mener er meningen med det. Jepp.

Bisous <3

Anonym sa...

Oj, den har jeg ikke vært borti enda. Heldigvis. Tror rekorden er 5-6 stykker på rekke. Men da kjente jeg nok alle sammen. (Så egentlig telles det ikke i det hele tatt)

Ps. Jeg fant ut at jeg har ENDA en 1-siders oppgave til torsdag. Altså 3 oppgaver, pluss å lese masse tullete Trois muscetaires som jeg ikke har enda.
Bis-bajs!

Anonym sa...

Å hjelpes. Detta skal pugges på flyet! Glær mæ! :)

Nalina sa...

paskesjølafåbie, sier de. ikke det der franske mølet du har øverst på innlegget. har du ikke hatt frantzsösich på skolen ell?

Anonym sa...

Hahahaha!
(jeg gir meg)

herregud sa...

go go go, Joachim! Flere blogginnlegg! (og nå: KONSENTRASJON i bachelor-skrivinga)

saslotteroy sa...

På punkt 1: blir det ikke kysserens høyre side også? I tillfelle ikke må man jo kysse bakfra :)

saslotteroy sa...

På punkt 1: blir det ikke kysserens høyre side også? I tillfelle ikke må man jo kysse bakfra :)